donderdag 26 juni 2014

Dag 11 vd 100HAPPY dagen FIT BY FOOD: DOPAMINE

Vandaag staat alles in teken van STUDIE! Kennis opdoen is voor mij een enorme verrijking waar ik oprecht HAPPY van word. Ik studeer vandaag voor mijn examen overmorgen voor de Hormoon Module van mijn studie Voedingsgeneeskunde. Mijn gedachten dwalen vandaag af naar de studie van mijn oudste zoon. Hij heeft 'as we speak' het hertentamen wat voor hem 'erop of eronder' betekent. Duimen jullie mee voor het 'erop'?!!!




Nu is er een stofje dat je erg goed helpt bij het studeren en dat is dopamine. Het is een 'feel good' neurotransmitter voor energie en controle. Dopamine geeft je zelfvertrouwen zorgt dat je Het dopaminesysteem is actief als mensen met plezier en/of aandacht met iets bezig zijn. Alcohol, nicotine en drugs verstoren de dopamine balans. Suiker heeft een soortgelijk effect, omdat dit voor het lichaam dicht tegen alcohol aan ligt. Al de genoemde stoffen zorgen dat je snel verslaafd kunt raken. 
De eerste paar keer dat dergelijke middelen gebruikt worden gaat het dopamine niveau omhoog, wat een zekere kick veroorzaakt. Na verloop van tijd gebeurt echter het omgekeerde. Het wordt dan steeds moeilijker om het dopamine niveau op peil te houden en een laag dopamine niveau heeft tot gevolg dat men zich niet prettig voelt. Nicotine, maar ook alcohol, suiker en drugs zijn dan nodig om dat onprettige gevoel op te heffen. Dat lukt echter maar voor even.

Een andere manier om dopamine natuurlijk te voeden is met tuinbonen. Daar zit namelijk ruim voldoende L-dopa in wat zich kan omzetten in dopamine. Vandaag staat er bij mij dus tuinbonen op het menu. (en wat jammer dat m'n oudste niet meer thuis woont want dan had ik het de hele week voor hem gekookt ;-))



Ik voeg een zeer simpel en smaakvol tuinbonenrecept toe uit Claudia Roden's boek Duizend-en-één-Smaken: 'Bessara' een crèmesoep van gedroogde tuinbonen dat ik met verse tuinbonen maak:

250 g gepelde tuinbonen in groentebouillon met 3 hele tenen verse knoflook half uurtje zachtjes laten koken. Pureer de bonen met staafmixer in de pan en voeg 1tl komijn, 1 tl paprikapoeder en flinke snuf chilipoeder en een snufje zeezout. Opdienen met extra vierge olijfolie, partjes citroenen en ik heb verse koriander toegevoegd. Verse munt of bladpeterselie is ook erg lekker!


PS Voor degene wiens darmen niet helemaal okay zijn adviseer ik om alle peulvruchten (dus ook tuinbonen) dubbel zo lang te koken om de zeepachtige stof saponine op te lossen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten