vrijdag 18 juli 2014

Dag 26 vd 100HAPPY dagen FIT BY FOOD

Terwijl ik zit te wachten op de persconferentie van Malaysian Airways denk ik niet alleen aan de ellende die daarmee is ontstaan voor alle betrokkenen, het steeds verder escalerende conflict tussen Oekraïne en de separatisten en Rusland maar ook aan alle ellende die weer in alle hevigheid woedt in de Gazastrook en Israël.
Noem me naïef, een idioot, een dromer, whatever: ik kan het niet helpen dat ik hoop dat er meer mensen zullen zijn zoals Yotam Ottolenghi en Sami Tamimi. Yotam woonde in Jeruzalem in het Joodse Westen in de 1970's en 1980's. Sami in dezelfde tijd in het Moslim Oosten. In Londen koken ze nu samen de sterren van de hemel juist door een prachtige mix van hun roots.
Ik ben absoluut fan van Yotam's kookboeken. Plenty betekent smaakexplosies voor mij. Echt nieuwe smaken die ik nog nooit eerder had geproefd. Zijn laatste boek 'Jerusalem' schreef hij samen met Sami zijn zakenpartner. 



Ik heb een aantal foto's uit hun boek bijgevoegd met mooie quotes van hun. Ik las dat beide zijden een komkommer-tomaatsalade gebruiken. Met mijn recept voor een simpele komkommer-tomaatsalade (speciaal voor dit hete weer in 5 minuten gemaakt) hoop ik de harten van mensen te openen voor elkaar. Elkaar te accepteren zonder oordeel. En te genieten van de prachtige diversiteit aan culturen. 



2 rijpe tomaten in blokjes van 1cm, 2 mini komkommers idem, 2 lente uien dun gesneden of een halve rode ui gesnipperd, 1,5 el platte peterselie fijngehakt, 2el citroensap, 1,5el olijfolie extra vergine afmaken op smaak met peper en zout. Dit is een simpele side dish dat past bij ieder gerecht uit welk land dan ook met dit hete weer.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten